Bieb op school

Het belang van lezen

Het maakt een groot verschil in het leven van kinderen of ze lezen of niet. Onderzoek toont aan dat lezers niet alleen hoger scoren op taalvaardigheid, maar ook op schoolsucces en intelligentie. Leren begint bij lezen. Wie kan lezen en teksten begrijpt, kan kennis verwerven en zich ontwikkelen. Een goede taalbeheersing zorgt er voor dat kinderen betrokken zijn bij wat er om hen heen gebeurt.

Om onderwijs en overheid te ondersteunen bij bovengenoemde problematiek, introduceert de Bibliotheek een nieuwe landelijke aanpak: de Bibliotheek op school.

De Bibliotheek op school

Met de Bibliotheek op school werken bibliotheken en scholen structureel samen aan taalontwikkeling, leesbevordering en mediawijsheid van kinderen. Doel is kinderen te stimuleren om meer te lezen, op school en thuis.

De Bibliotheek op school in een notendop

  • Structurele samenwerking school, bibliotheek, gemeente
  • Gericht op aantoonbare verbetering van lezen, taal, informatie- en mediavaardigheid leerlingen
  • Jaarlijks lees- en mediaplan met doelen en activiteiten vormt het operationele uitgangspunt
  • Structurele aandacht voor lezen en mediawijsheid (ingeroosterd)
  • Goede doelgroepgerichte collectie boeken en materialen per leerling
  • Alle leerlingen en leerkrachten lid van de bibliotheek
  • Materialen beschikbaar voor op school en thuis
  • Minimaal 50 procent van de collectie is fysiek in de school aanwezig en direct uitleenbaar
  • Overige deel van collectie is ook fysiek aanwezig of wordt gereserveerd via de digitale Bibliotheek op school
  • Goede samenwerking tussen kundige en opgeleide leesco√∂rdinator (school) en leesconsulent (bibliotheek)
  • Goede samenwerking tussen kundige en opgeleide mediacoaches van school en bibliotheek
  • Resultaten worden gemonitord en bijgestuurd

 

 Voor kinderen en ouders die willen inloggen op de pagina klik dan hier.

 

 Over -ons _banner

 

 

Klik op het Vossenburchtlogo om terug te keren naar de startpagina.